Like this article?
Get your free daily medical news from Physician's First Watch.
ACOG: Moderate Caffeine Consumption Does Not Cause Miscarriage, Preterm Birth
Moderate caffeine consumption (<200 mg/day) — about a cup of brewed coffee daily — does not appear to increase a woman's risk for miscarriage or preterm birth, according to a statement from the American College of Obstetricians and Gynecologists.
A review of recent studies on caffeine consumption and pregnancy outcomes revealed the following:
- Miscarriage: One prospective study showed no increase in miscarriage risk at all levels of caffeine consumption, while another found a doubling of risk for women who consumed more than 200 mg daily.
- Preterm birth: Two studies found no association between caffeine intake and preterm birth (average intake in one study, 182 mg/day).
- Intrauterine growth restriction: Findings were equivocal; the committee concluded that the relationship between caffeine consumption and IUGR is "undetermined."
LINK(S):
ACOG committee opinion in Obstetrics & Gynecology (Free abstract)
Caffeine content of coffee, tea, etc., from Mayo Clinic (Free)
Published in Physician's First Watch July 23, 2010
Your Remark:
To ensure that your Reader Remark is not formatted as one long paragraph, precede new paragraphs with either a blank line or an indentation.
